Naděje

Sdílejte s ostatními!


MP3Stáhnout MP3       PDFPřečíst v PDF

Genesis 17:1 Když bylo Abramovi devětadevadesát let, ukázal se mu Hospodin a řekl: „Já jsem Bůh všemohoucí, choď stále přede mnou, buď bezúhonný!
2 Mezi sebe a tebe kladu svou smlouvu; převelice tě rozmnožím.“
3 Tu padl Abram na tvář a Bůh k němu mluvil:
4 „Já jsem! A toto je má smlouva s tebou: Staneš se praotcem hlučícího davu pronárodů.
5 Nebudeš se už nazývat Abram; tvé jméno bude Abraham. Určil jsem tě za otce hlučícího davu pronárodů.
6 Převelice tě rozplodím a učiním z tebe pronárody, i králové z tebe vzejdou.
7 Smlouvu mezi sebou a tebou i tvým potomstvem ve všech pokoleních činím totiž smlouvou věčnou, že budu Bohem tobě i tvému potomstvu.
8 A tobě i tvému potomstvu dávám do věčného vlastnictví zemi, v níž jsi hostem, tu celou zemi kenaanskou. A budu jim Bohem.“
9 Bůh dále Abrahamovi řekl: „Ty i tvoje potomstvo budete mou smlouvu zachovávat ve všech pokoleních.
10 Znamením mé smlouvy mezi mnou a vámi i tvým potomstvem, kterou budete zachovávat, bude toto: Každý mezi vámi, kdo je mužského pohlaví, bude obřezán.
11 Dáte obřezat své neobřezané tělo a to bude znamením smlouvy mezi mnou a vámi.

15 Bůh také Abrahamovi řekl: „Svou ženu nebudeš už nazývat Sáraj, její jméno bude Sára (to je Kněžna).
16 Požehnám ji a dám ti také z ní syna; požehnám ji a stane se matkou pronárodů a vzejdou z ní králové národů.“
17 Tu padl Abraham na tvář, usmál se a v duchu si řekl: „Což se může narodit syn stoletému? Cožpak bude Sára rodit v devadesáti?“
18 Proto Abraham Bohu řekl: „Kéž by Izmael žil v tvé blízkosti!“
19 Bůh však pravil: „A přece ti tvá žena Sára porodí syna a nazveš ho Izák (to je Smíšek). Svou smlouvu s ním ustavím pro jeho potomstvo jako smlouvu věčnou.
20 A pokud jde o Izmaela, vyslyšel jsem tě: Hle, požehnám mu a rozplodím a rozmnožím ho převelice; zplodí dvanáct knížat a učiním z něho veliký národ.
21 Ale svoji smlouvu ustavím s Izákem, kterého ti porodí Sára příštího roku v tomto čase.“
22 Bůh skončil rozmluvu s Abrahamem a vystoupil od něho.
23 Abraham tedy vzal svého syna Izmaela a všechny zrozené ve svém domě i všechny koupené za stříbro, všechnu svou čeleď mužského pohlaví, a obřezal jejich neobřezané tělo hned toho dne, kdy k němu Bůh promluvil.
24 Abrahamovi bylo devětadevadesát let, když jeho neobřezané tělo bylo obřezáno.

NADĚJE

Nad pekelnou branou v Danteho Božské komedii je napsáno: “Vzdej se vší naděje!”
Brána Božího království nese nápis: „Naději máme v živém Bohu.“ (1.Tim 4,10)

Boží království není jen něco k čemu míříme, co na nás čeká až odejedeme z tohoto světa, ale Boží království je mezi námi, je v nás (Lukáš 17,21). A proto i naděje není jakási vzdálená, abstraktní idea, ale denní realita, kterou můžeme zakoušet, která tvoří základ našeho života, kterou do nás vdechl Bůh. Proto je pevná, i kdyby se vše kolem nás chvělo.

Ztratit naději znamená ztratit srdce, vzdát život. Výstižně to vyjádřil Benjamin Constant: „V životě bez naděje se může srdce roztříštit jako skleněná koule nárazem o kámen.“
Nechtěl bych skončit jako roztříštěná skleněnka. Jsem vděčný Bohu, za naději, kterou v Něm mám.
Spolu s apoštolem Petrem a věřím, že i spolu s Vámi chválím Boha a vyznávám naši naději pro dnešek, zítřek a pro věčnost. Naši ŽIVOU naději, kterou jsme díky velkému Božímu milosrdenství dostali darem, když jsme se narodili do Božího království.
Veleben buď Bůh a Otec Pána našeho Ježíše Krista, neboť nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkříšením Ježíše Krista nově se narodit k živé naději. Dědictví nehynoucí, neposkvrněné a nevadnoucí je připraveno pro vás v nebesích a Boží moc vás skrze víru střeží ke spasení, které bude odhaleno v posledním čase. 1 Petrův 1:3-5

Naděje musí mít pevný základ
Pokud tomu tak není, je vratká a při prvním poryvu větru způsobí, že spadneme jak zralá hruška.
Není divu, že ti, kteří měli naději, která nebyla postavena na pevném základě se zklamali, a rozumím jejich cynismu s kterým tvrdí, že naděje je jen utopie, iluze, berlička.
„Člověk balamucen nadějemi tancuje do náruče smrti“ prohlásil Arthur Schopenhauer. Nebo výrok Ferdinanda Pessoa „Zbavme se iluzí o naději, neboť zrazuje, o lásce, neboť unavuje, o životě, neboť přesycuje a neukojí, ba i o smrti, neboť přináší víc, než se chce, a míň, než se doufá.“
Naděje založená na zkušenosti, přesvědčení, filosofii, nebo prostě jen na našem zbožném přání je cesta, která vede ke zklamání. Místo naděje nás pohltí beznaděj.

Křesťanova naděje má svůj základ v tom, co řekl Bůh. On nám dal zaslíbení, a my věříme a očekáváme, že jeho slovo se splní.
Takovým mužem byl Abraham. Dostal zaslíbení, že bude mít syna. Všechny okolnosti byly proti, doléhaly na něj pochybnosti, rozum říkal: to nemůže vyjít, ale jeho srdce naplňovala naděje. Abrahamův vnitřní postoj nádherně popsal apoštol Pavel v epištole Římanům 4,18-21.
On uvěřil a měl naději, kde už naděje nebylo; tím se stal `otcem mnohých národů´ podle slova: `tak četné bude tvé potomstvo´. Neochabl ve víře, i když pomyslil na své již neplodné tělo – vždyť mu bylo asi sto let – i na to, že Sára již nemůže mít dítě; nepropadl pochybnosti o Božím zaslíbení, ale posílen vírou vzdal čest Bohu v pevné jistotě, že Bůh je mocen učinit, co zaslíbil. Římanům 4:18 -21

Nešlo jen o to, že věřil, ale on také očekával, vyhlížel, věděl, měl pevnou jistotu že přijde den, kdy se jeho naděje naplní. Kdy se stane skutečností to, co Hospodin slíbil. Podle Pavlových slov dokonce chválil Boha (v.20: vzdal čest Bohu) i když naplnění Božího slibu ještě neviděl.

Zaslíbení – víra – očekávání – dík

1. ZASLÍBENÍ
V životě jsem slyšel mnoho slov naděje. Když jsem procházel těžkými okamžiky, přicházeli lidé, chtěli mne povzbudit a přinášeli slova naděje. Samozřejmě byli i lidé, kteří mi těžkosti přáli, mnuli si ruce a těšili se z toho…)
Od laciných slov: to dobře dopadne (a přitom víte, že to nedopadne) přes sofistikované konstrukce řešení problémů (kéž by to tak skutečně dopadlo) až po verše z Bible o které svůj postoj odvozovali.
Klasický případ: někdo z vašich nejbližších vážně onemocní (např. rakovina) a reakce (nesená zájmem a láskou k vám) jsou: z toho se dostaneš – četl jsem, že už jsou způsoby léčení (a teď je vysvětlí) které mají 95% výsledek uzdravení – Bůh mi řekl: tvůj milovaný bude zdráv, modlím se za něj a věřím, že ho Bůh uzdraví…
Přejeme si v tu chvíli to samé, hledáme způsoby jak pomoci, modlíme se, listujeme v Bibli s přáním aby nám Bůh dal slovo do naší situace… ale cítíme, že slova přátel, byť dobře míněná jsou mělká. Je to o zájmu, porozumění, soucitu, lásce, ale naši duší nepřinesou úlevu. Možná vykřešou jiskřičku naděje, ale hluboko v sobě víme, že si nechceme nic nalhávat…

Přesto platí, že věřící člověk je člověkem naděje. Křesťanova naděje ale není založena na tom co nám řeknou lidé, dokonce ani na diagnóze a slibech odborníků, ale je založena na zaslíbení, které nám dává Bůh.
Jeho slovo má moc. Svým slovem stvořil zemi, vesmír, život…
Řekl Bůh… stalo se. Když Pán Ježíš chodil na zemi, jeho slovo (protože On je Bůh, On je tím slovem, kterým bylo vše stvořeno) mělo moc. Řekl slovo a utišila se bouře, řekl slovo a nemocní byli uzdraveni, spoutaní osvobozeni. řekl slovo a mrtvý Lazar byl vzkříšen, vstal z hrobu…
Jednou na základě slova, které Bůh vyřkne vstanou všichni k věčnému životu.

Boží slovo má moc uzdravit, vzkřísit, vysvobodit, proměnit okolnosti. Jeho slovem zanikne celý vesmír, a bude stvořena nová zem a nové nebe!

Naděje pro nás musí stát na pevném základě – a tím je slovo, zaslíbení, které nám dá Bůh.
Na tom můžeme stavět, o to se můžeme opírat, na něm můžeme budovat budoucnost.

Jak rozpoznat Boží slib?
Na to není šablona.
U Abrahama se nám to zdá jednoduché. Přijde k němu Hospodin… (Gen 17)
Ale Bible nepopisuje jak vypadal, jak to Abraham poznal, že je to Hospodin….
V dalším dějství se Abrahamovi ukázal Hospodin a Bible popisuje, že přichází tři muži, kteří s Abrahamem hovoří…
Genesis 18:1 I ukázal se Hospodin Abrahamovi při božišti Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu. Rozhlédl se a spatřil: Hle, naproti němu stojí tři muži.
Bůh k nám může promluvit slyšitelným hlasem, může promluvit vnitřním hlasem k našemu srdci, může k nám promluvit skrze Bibli, skrze druhého člověka, klidně může poslat anděla (a my si toho ani nemusíme být vědomi), může promluvit ve snu nebo ve vidění…
Ale když On promluví, hluboko uvnitř víme, že to byl ON!

Věřím (a u Abrahama je to velice viditelné), že Hospodin nás učí, abychom jeho hlas poznali. V drobných věcech, situacích, životních rozhodováních – Bůh k nám hovoří. A my se učíme jeho hlas rozpoznat. A když pak přijde den D, víme zda promluvil Hospodin a nebo ne.
Pán Ježíš v Jan 10 mluví o tom, že ovce znají hlas svého pastýře, on je vyvolává jménem, a ony ho následují.
Myslím, že toto je podstatná věc: nečekat až přijde den D, kdy budeme stát na křižovatce a bude pro nás životně důležité rozpoznat Boží hlas od tisíce jiných… To je už pozdě. Je třeba učit se rozpoznat Boží hlas v každodenním životě.
Myslím, že nejlepším tréninkem je: modlitba, Bible a meditace. Vnitřní soustředění, ztišení, přemýšlení nad Božím slovem a modlitba – rozhovor s Bohem. Modlitba to nejsou jen naše slova, kterými Ježíše zahrneme. Modlitba to je i naslouchání. Bůh odpovídá!

Když se naučíme rozpoznat Boží hlas v běžných životních situacích, pak až přijde něco zásadního, těžkého, bolestného, životní zkouška, nebo důležitá křižovatka, budeme připraveni.
Jde o to, že v takových okamžicích nás mnohdy ochromuje strach, panika, obavy, úzkost… ale pokud umíme Boží hlas rozpoznat, pak nám to velice pomůže.
Abychom nebudovali falešnou naději, ale abychom se postavili na pevný základ, kterým je Boží slib pro nás.

2. VÍRA
O Abrahamovi je napsáno, že uvěřil Bohu a měl naději tam kde už naděje nebylo…
On uvěřil a měl naději, kde už naděje nebylo; tím se stal `otcem mnohých národů´ podle slova: `tak četné bude tvé potomstvo´.
Lidsky viděno to bylo beznadějné, ale protože měl zaslíbení, chytil se ho. Uvěřil.
Víra to není něco abstraktního. Víra má svůj počátek, růst (život a nebo naopak umírání) a pak se dočká naplnění slibu.
Víra začíná rozhodnutím. Někteří lidé si myslí, že udělají kalkulaci, spočítají pro a proti, a podle toho se pak rozhodnou a uvěří. Ale tak to nefunguje. Víra je otázka rozhodnutí, které vychází s důvěry v Boží lásku a moc. Víra je o důvěře, kdy svůj život svěřím Bohu a důvěřuji mu, že se o mne (nebo o mé blízké, milované) postará.
Když pročítáme 11 kapitolu Židům, kde se hovoří o hrdinech víry, je vždy vyzdvižen jeden rys těchto mužů a žen: uvěřil, měl pevnou důvěru, počítal s tím, že Bůh…
A tato důvěra, že Bůh to s nimi myslí dobře, a rozhodnutí poslechnout je vedlo k činům.
Znáte asi ten příběh: otec výpravčí vzal svého malého synka do práce. Chlapec se tak zabral do hry, že nevnímal své okolí. Vlezl do kolejiště a tam „v bezpečí mezi kolejnicemi“ si stavěl s kamínků hrad.
Nádražím projíždí vlak, otec se dívá kde je jeho syn a uvidí ho v kolejišti. Už je pozdě na záchranu, rychlík se blíží. Nestačí pro něj doběhnout, a tak na něj hlasitě zavolá: LEHNI SI NA ZEM!
Chlapec automaticky, aniž by o tom přemýšlel, poslechne. Jen co si lehne prosviští nad ním vlak. Jeho život je zachráněn.
Znal svého otce, důvěřoval mu, byl zvyklý poslouchat a to mu zachránilo život.
Nebyl čas na otázky, vše záleželo na důvěře a poslušnosti.

Všichni hrdinové víry z Židům 11 důvěřovali, a na základě důvěry udělali to, co jim Bůh řekl.
Víra je důvěra a poslušnost, který vychází z poznání Boha a jeho lásky.
Pokud nevěříme, že Bůh nás miluje, proč bychom mu důvěřovali, proč bychom poslouchali jeho přikázání, jeho slovo. Často nerozumíme, tak jako malý chlapec nerozuměl proč po něm otec chce aby si uprostřed kolejiště lehl, ale pokud víme, že nás Bůh miluje, pak pro nás není problém poslechnout.
Jedním z největších nepřátel víry je vzpoura, svéhlavost, umíněnost, tvrdošíjnost…
To vidíme na příběhu Izraele, když ho Hospodin vysvobodil z otroctví v Egyptě a vede je do zaslíbené země, znovu a znovu se setkáváme s jejich vzdorem. Proč? Nepochopili, že Hospodin je miluje. Stále předpokládali, že jim chce ublížit, nechat je zemřít na poušti – hladem či žízní, nechat je pobít nepřáteli. Neotevřeli se Boží lásce, i když ji na každém kroku museli vidět.
Oblakový a ohnivý sloup je doprovázel, divy a znamení, zázraky a přesto nevěřili.
Pro zatvrzelost srdce nemohli vejít do zaslíbené země.
Měli zaslíbení, a přesto nevěřili. A nevešli…
Abraham věřil…
S Abrahamem se nemohu rovnat. Někdy sice tvrdím že věřím, ale pokud jsem upřímný sám k sobě, musím ještě dodat: „Ježíši, pomoz mé nedověře“ (Marek 9,24).

3. OČEKÁVÁNÍ
Živá víra očekává. Mohu tvrdit, že věřím, ale pokud neočekávám naplnění Božího slibu, pak je má víra pasivní, smutná, bezzubá, bez života. Vím, že Bůh má veškerou moc na nebi i na zemi, důvěřuji mu, ale někde hluboko v sobě mám pocit, že kdybych nevěřil, bylo by to úplně stejné. Víru, živou víru totiž nemohu oddělit od očekávání. To, že vyhlížím kdy a jak Bůh svůj slib splní, dává víře život, křídla, radost, tvář.
Očekávání je aktivní! Ne v tom směru, že bych bral věci do svých rukou, to v žádném případě (to je aktivismus). Čekám, protože Bůh slíbil, že bude jednat, ale nesedím v křesle zahloubán do svých myšlenek. Vyhlížím, připravuji se, dívám se z okna, běžím ke dveřím abych se podíval jestli už nestojí před domem. Mobil mám nastavený na nejhlasitější zvonění a držím ho v ruce, abych pokud mi zavolá ihned hovor vzal. Jsem jako závodník na startu, který čeká na výstřel, aby se rozběhl – po dráze, na kterou mne Bůh postavil. Naděje je víra a očekávání na to, co mi Bůh slíbil.

Nebezpečí v době očekávání
Když hovoří Pavel o Abrahamově víře v době, mezi zaslíbením a naplněním Božího slibu, tedy v době očekávání, zmiňuje dvě nebezpečí, které nás mohou potkat.
Jde o pohled dolů (fyzický, racionální, na sebe, či okolo sebe na okolnosti) a pohled nahoru (duchovní) k Bohu.

  • neochabl ve víře (když pomyslel na své neplodné tělo – rozum)
    okolnosti, neřešitelnost situace, nepřátelství, intriky, pomluvy, nedostatek vlastní síly…
    To vše můžeme prožívat, to vše může srážet naši víru.
    Abraham se nechal odradit. Pavel píše: posílen vírou…
    Nejedná se o sílu víry, můžeme mít víru jen jako zrnko hořčice (jedno z nejmenších semínek), jde o předmět víry – a tím je Bůh. Proto se můžeme posílit vírou, tedy upřít zrak k Ježíši, ubezpečit se jeho věrností, mocí a láskou. Není to víra v naši víru, ale víra v Boha. Není to víra, že MOJE RUKA se pevně drží Jeho, ale že JEHO RUKA pevně drží mne.

    Někdy máme falešnou představu, že lidmi naděje jsou ti, kteří procházejí životem bez potíží, kterých se nedotklo utrpení, kterým se vyhýbají starosti, kteří jsou vždy vysmátí. Ale tak to není! Naopak, naděje se většinou rodí z bolesti a z utrpení. Možná namítnete, utrpení nás přeci může zlomit! Ano, to je pravda. Aby se utrpení mohlo přetavit v naději, potřebujeme projít tavicí pecí Boží lásky.
    Můžeme procházet soužením, zkouškami, pronásledováním, nemocemi, utrpením, ale pokud známe Boží lásku, pak ať se děje cokoliv nezlomí nás to, ale naopak s údivem zjistíme, že všechno to těžké dalo vyrůst hluboké a pevné naději. Znovu a znovu se přesvědčujeme o Boží věrnosti, cítíme jak nás Hospodin nese na svých ramenou, jak nás obklopuje jeho milosrdenství, jak nás chrání, vytrhuje z rukou nepřátel, obejme a přitulí ve své náruči. Boží láska probouzí v naší duši naději. Naše víra roste a my skálopevně víme: „kdo v Něho věří, nebude zahanben!“ (1. Petrova 2,6)

  • nepropadl pochybnosti (vzhledem k Božímu zaslíbení)
    pochybností nejsou hřích, a přichází na každého.
    Jan Křtitel prožíval pochybnosti. I na Ježíše přišly, ale pokaždé když se podíval na Otce, když svůj pohled upřel k Bohu pochybnosti z něj spadly.
    Je to jako když jdeme v dešti – jsme chráněni deštníkem, kapky vody na něj padají, ale nejsme promočení, protože nás chrání. Zdá se nám, že to množství vody nemůže udržet, že nás to musí zalít, ale voda stéká okolo a my jsme chránění. Ano sem tam nás nějaká kapka zasáhne, ale nejsme promočení….
    Sem tam nás okolnosti zraní, dotknou se nás, ale my nepropadáme pochybnostem, protože víme, že deštník Boží lásky je pevný a ochrání od deště, dokonce i od krup, i kdyby trakaře padaly, Bůh nás tím provede bez úhony.
    Můžeme mít tisíce zaslíbení, ale pokud nevíme nic o Boží lásce, pak ani k jednomu z nich nemáme důvěru. Zklamáni množstvím slibů, které denně dostáváme si říkáme: to bude mít nějaký háček! Proč by nám tohle Bůh sliboval? Co za to bude chtít, co nás to bude stát? A hledáme ta malinkatá nenápadná písmenka, která jsou kdesi pod čarou většiny takzvaných výhodných nabídek.
    Boží láska je jedinou silou, která nás hříšné, stále se bouřící, nespokojené a nevděčné lidi přitahuje k Pánu Ježíši. Násilím člověka nikdo nikdy nikam nedostane, ale láska přitahuje.
    Podívejte se na zástupy lidí, které se vždycky seběhly tam, kde se objevil Ježíš.
    Čím více poznáváme Boha a jeho syna Pána Ježíš Krista, tím hlubší a pevnější je naše naděje.
    A každá nová situace, kterou procházíme je potvrzením Boží věrnosti, neporušitelnosti Hospodinových slibů.
    Poznání Boha zažene pochybnosti a posílí naši víru.

4. DÍK
Abraham vzdal chválu Bohu
ale posílen vírou vzdal čest Bohu v pevné jistotě, že Bůh je mocen učinit, co zaslíbil.

To je vyšší škola naděje. Nejen očekává, ale děkuje za to, co ještě není.
Neprožívám to ještě, ale vím (pevná jistota) že se to stane.
Tuto jistotu do mého srdce vložil Duch svatý. Není to manipulace s vlastním srdcem, ale jistota víry, která děkuje za to, co se stane.
Bůh již rozhodl, a je to jen otázka času, kdy jeho rozhodnutí uvidím, prožiju, budu její součástí. Kdy se Jeho slib stane realitou, kdy se naplní.

Nejde o to, že musím jásat, poskakovat radostí, všude o tom hovořit…
Ale rozhodnu se Bohu děkovat, i když ještě nevidím naplnění.

Rád bych vám řekl, že díkem se uvolňuje Boží moc, děkování urychluje čas, v kterém přijde naplnění, ale nevím, jestli toto skutečně platí.
Vím jen jedno, že vděčnost v každém případě přináší radost a dává život.
To co je vyhaslé se rozhoří. To co je smutné se rozveselí. Nemluvím o tváři, mimice, úsměvu od ucha k uchu, ale o vnitřním pokoji, radosti a důvěře.
To neumím, nejsem v tom jako Abraham, ale chci se to učit.

Musím k vám být upřímný – naděje v mém životě většinou nezáří jak reflektor, mnohdy je to jen mihotající se plamének, jiskřička, světélko v dálce. Ale je-li založena na Božím slibu, pak platí, že tma světlo nepohltí. Jiskřička zapálí oheň, plamének se rozhoří ve vatru, světélko v dálce začne zářit a tma musí ustoupit. Když Duch svatý zafouká, pak plamének nabere na síle.

Člověk, který patří Kristu je člověkem naděje. Tomáš Akvinský definuje naději jako „očekávání věci budoucí, dobré, nesnadno dosažitelné, ale možné.“ Líbí se mi jeho vyjádření. Nesnadno dosažitelné, ale možné, protože u Boha není nic nemožného! (Lukáš 1,37)

Naděje pro všední dny
Hluboce se mne dotkl citát Thomase Fullera „Naděje – to je obruč, která nedovolí srdci, aby puklo.“
V životě každého z nás přichází okamžiky, kdy hrozí nebezpečí, že naše srdce pukne. Zápas o děti, o manželství, nemoc, finanční starosti, zrada přátel, nepochopení, selhání…
Důvěra v Boha – naděje je obruč, která nedovolí, aby naše srdce puklo.

„Člověk nesmí ztrácet naději. Ztratit naději je totéž jako zemřít před vlastní smrtí.“ (I. G. Erenburg)
Každý, kdo se dotknul půdy “beznaděje” dobře ví, jak zoufalství, nejistota a smrt, dokáže zabíjet. Tam, kde není místo pro naději, začíná peklo.

Ale člověk, který patří Kristu je člověkem naděje. Naděje která není jen pro některé vyvolené, ale je pro každého. Naděje, která není jen pro neděli, nebo pro zvláštn,í výjimečný den.
My máme naději v živém Bohu – naději pro každý všední den.

Mahátma Gándhí řekl: „Když se vytratila veškerá naděje, když nikdo nepřichází na pomoc a krásy života vyprchaly, zjišťuji, že pomoc přece přichází, i když nevím jak a odkud.“
Díky Bohu smíme vědět, že pomoc přichází od Hospodina skrze smrt a zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Jaká výsada tuto radostnou zprávu povědět těm, kteří naději hledají.

1 komentář u „Naděje

Komentáře nejsou povoleny.